Statcounter

sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Avoin kirje Iivi Massolle ja Toomas H. Ilvekselle Delfi-julkaisun 6.2.2015 hyökkäyksen johdosta

Arvoisat virolaiset johtajat, valitan jo heti alkuaan, että kirjoitan suomeksi: en osaa eestin kieltä, enkä englannin kielestä tykkää ja myös olen olettanut, että teistä ei tuntuisi hyvältä, jos kirjoittaisin venäjäksi teille.

Sähköposti lähetetty 8.2.2015 kello 14:17 Suomen aikaa.

Viron presidentin kanslian sivustolla Viron presidentin neuvonantajaksi esitelty Iivi Masso hyökkää rajusti 6. heinäkuuta 2015 Delfi-julkaisussa kuutta suomalaista yksityishenkilöä vastaan: http://www.delfi.ee/news/paevauudised/arvamus/iivi-anna-masso-infosojast-naabrite-soprusest-ja-sellest-mida-on-meil-soomelt-oppida?id=70736909


Ote Iivi Masson hyökkäyksestä 6.2.2015.
 Minua Suomessa syntyneenä suomalaisena Suomen kansalaisena harmittaa, että tämä ei ole edes Masson ensimmäinen offensiivi suomalaista kansalaisyhteiskuntaa ja sen mielipidevapautta vastaan. 

Meillähän on Suomessa ollut sellainen perustuslaillinen kulttuuri, että ihminen ei leimaudu ”vieraan vallan vaikuttaja-agentiksi”, vaikka hänellä olisi vähän enemmän myönteinen näkemys Venäjästä kuin mitä Washingtonin ja Brysselin voimakkaimmilla russofoobikoilla. 

Olen kokenut jopa sellaistakin suomalaisen uutisoinnin perusteella, että jopa Viron presidentti Toomas Henrik Ilves olisi tahtonut huomattavasti vaikuttaa suomalaiseen kansalaismielipiteeseen ja negatiivisesti meidän perinteisiin hyviin venäjäsuhteisiin. Sekin tuntuu perin oudolta. 

 Suomalaiseen mediaan en voi kuitenkaan varmuudella luottaa tässä uutisoinnissa: ehkä media on etsinyt vain sensaatioita.

Tietysti olen ääneen miettinyt ja jopa ehkä vähän paheksunut Teidän eräitä interventioitanne suomalaiseen mielipideilmastoon, sillä Suomessahan ei pitäisi olla mitään syytä vihata Venäjää tai pelätä venäläisiä: meillä on hyviä muistoa työllisyyden ja kulttuurin kukoistuksesta, kun ystävyys ja yhteistyö olivat toimivat ja asianmukaiset ison itäisen naapurimme kanssa. Edelleen Venäjä on hyvä ja ystävällinen naapuri. 

Suomalaisista hyvistä venäjäsuhteista johtuen olen kummastellut sitäkin, että kenen etua Teidän lausahduksenne Suomea vastaan edistävät. Eivät ne ainakaan mitenkään tue Viron etua, tuskin edes Suomen kansan mielipidettä. 

Niin olen järkeillyt sitäkin, että mielipiteenne olisi jopa Washingtonista tai jostain muualta ”Lännestä ” tilattuja. 

Pyydän vilpittömästi anteeksi, mikäli olen erehtynyt näissä pohdiskeluissani: teidän varoituksenne Suomea vastaan ovat vain niin selittämättömiä, jopa yliluonnollisia, kun minä olen itse vain tavallinen suomalaismies, joka ei näe mitään uhkaa Venäjässä.

En ota kantaa kaikkia yksityiskohtia ja erikoisuuksia vastaan, joita Iivi Masso kirjoittelee Delfin julkaisussa 6. heinäkuuta 2015, mutta haluan vain omalta osaltani tarkentaa ilmeisiä mokia, joita niinkin korkeassa vaikuttavassa asemassa oleva henkilö pitää sielunsa syvyyksissä Viron presidentin hallinnossa.

 En tahtoisi, että Virossa kukaan muodostaa väärän mielikuvituksen minua vastaan. Vielä vähemmän tahtoisin, että Viron presidentin neuvonantaja suojelee sielussaan vääriä kuvitelmia.

Minä olen ollut jo puoli vuosikymmentä työtön suomalaismies. Olen tavallinen mies, jonka tukena ei ole edes suvun omaisuuksia.  

Vapaa-ajan hupina kirjoittelen joskus kommentteja internetin blogeihin ja Facebookiin, mutta tämä toiminta ei ole mitenkään poliittisesti ohjelmoitua ja tilattua.

 Jo puoli vuosikymmentä olen intensiivisesti etsinyt töitä. Tämänkin vuoksi olen erittäin harmissaan, että Iivi Masso levittää kummallista leimaa suomalaista yksityisihmistä vastaan. 

Väärä leimaaminen ja mustamaalaminen häiritsee yhä edelleen minua, kun tahtoisin löytää työtä ja toimeentuloa. 

 Ehkä tilanteen ymmärtämiseksi voisitte kuvitella niitä tuhansia Virosta saapuneita työntekijöitä, työttömiä tai perheenäitejä tai perheenisiä, jotka Suomessa elävät elämäänsä: yhdellä on yksi mielipide, toisella toinen, kolmannella ei mitään mielipidettä, mutta olisi hyvin häikäilemätöntä, jos Suomen tasavallan presidentin kansliasta tai muusta vaikutusvaltaisesta asemasta joku henkilö nostaisi yllättäen jonkun sellaisen virolaisen ihmisen esille ikään kuin amerikkalaisena agenttina Suomessa.

Iivi Masso linkittää minun nimeni Johan Bäckmanin, Leena Hietasen, Abdullah Tammen, Sami Lotilan sekä Risto Vuorisen väitettyyn ”propagandaan” ja ”pieneen äänekkääseen armeijaan”. 

Näitä henkilöitä en kovin tarkkaa tunne, joten en voi sanoa linkityksen tarkoituksellisuudesta kovin paljon. 

Vaikka julkisuudessa on toistettu erilaisia villejä juoruja, niin en kuulu edes Suomen antifasistiseen komiteaan, en Maailma ilman natsismia –ihmisoikeusjärjestöön, en RISI:n organisaatioon, en kuulu mihinkään poliittiseen puolueeseen jne. 

En ole edes kommunisti , enkä ole koskaan ollut, eikä itse asiassa minulla ole mitään sympatiaa mitään poliittista liikettä kohtaan. Olen vain ihminen. 

Olen nähnyt Johan Bäckmanin, Leena Hietasen ja Abdullah (Risto) Tammen ehkä muutaman kerran koko pitkän elämäni aikana. Luultavasti tekin olette nähneet useammin. Bäckmanin ja Hietasen olen nähnyt kasvotusten noin 3 vuotta sitten. Tammen olen ehkä nähnyt toista vuotta sitten. En muista niin tarkasti. 

Sami Lotilaa ja Risto Vuorista en ole koskaan tavannut enkä ole heidän kanssaan koskaan keskustellut. 

Olen siis itsenäinen suomalainen mies, joka ei tosiasiallisesti mitenkään liity edellä mainittujen ihmisten mahdollisiin todellisiin tai väitettyihin poliittisiin tai yhteiskunnallisiin harrastuksiin.

Mielestäni nämä edellä mainitut suomalaiset henkilöt ovat varmaan lausuneet monia kiinnostavia ja tärkeitä asioita, koska Iivi Masso muistaa heitä taas kerran julkisuudessa, sillä eihän tuossa asemassa oleva henkilö kuin Masso voi kirjoitella tyhjänpäiväisiä ja ihan villiä, mutta sen verran haluan korjata vääriä linkityksiä, että minä olen yksityinen, itsenäinen, riippumaton suomalainen mies.

  Pidän mahdollisena, että olen joissakin asioissa hyvin samaa mieltä kuin nämä edellä mainitut henkilöt, mutta en ole tutkinut heidän mielipiteitään niin tarkkaan, että voisin sanoa asiasta puolesta tai vastaan.

Masso viittaa erään kirjan julkistamistilaisuuteen Helsingissa Sanoma-talossa. En todellakaan pitänyt siitä kirjasta, koska ainakin minun omantuntoni mukaan tuo kirja yritti perusteettomasti leimata myös nykyisiä rauhanomaisia venäläisiä ihmisiä ”miehittäjiksi”. 

Olin tullut paikalle tuohon julkistamistilaisuuteen ja mielenosoitukseen, mutta tosiasiallisesti olin vain paikalla, vaikka en ollut mielenosoittaja. 

Sadat muutkin ihmiset olivat kiinnostuneina paikalla seuraamassa performanssia puoleen ja toiseen. 

Tietysti kristittynä miehenä olen ollut omantunnon ja Jumalan käskyjen velvoittamana lähimmäinen myös tuolloin Virosta saapuneille ihmisoikeusaktivisteille, jotka eivät hyväksyneet Virossa asuvien ”muukalaisten” ja Virossa asuvien ”venäläisten” mustamaalamista miehittäjiksi eivätkä he hyväksy muutakaan syrjintää. 

En tiedä nykytilannetta ja toivottavasti olette jo pistäneet toimeksi poistaen kaiken syrjinnän, sorron ja mustamaalamisen Viron venäläisväestöä vastaan.

 En siis syytä nykyistä Viroa yhtään mistään, enkä syyttänyt silloinkaan. Olen vain niin tavanomainen suomalainen moraalinen ihminen, että en pidä siitä, jos joskus jossain virolaisten natsiyhteistyötahojen syyllisyyttä holokaustin toimittamisessa vähätellään ja vääristellään.  

Tällaiset työttömän suomalaisen yksityisihmisen mielipiteet eivät ole kuitenkaan mitenkään yhteydessä ”Kremlin informaatiosotaan”, jota en ole edes nähnyt missään Suomessa. Pikemmin toisesta suunnasta on tullut runsaasti propagandaa.

Kaiken kaikkiaan tahdon korostaa, että en mitenkään hyväksy vihollisuutta virolaisia tai Viron valtiota vastaan. 

Olen käynyt monta kertaa Tallinnassa ja pidän siitä kaupungista: Tallinna on niin kuin pieni kaunis yhdistelmä Pietaria ja Tukholmaa. Juuri Tallinnan venäläisyys tekee siitä erinomaisen viehättävän paikan, jossa ainakin itse nautin, vaikka en tunnekaan ketään ihmisiä Virosta. 

Matkailukohteena Viro ja sen pääkaupunki ovat todellisia elämyksiä ihan kansainvälisestikin arvioituna. 

Myös tuen ja hyväksyn Viron valtion olemassaolon sekä valtion instituutiot. Olen aina kokenut Virossa, että sillä on erinomaiset geopoliittiset mahdollisuudet kehittymiseen: kiitos Viron venäläisten, niin Viron valtiolla ja yrityksillä on jopa suoranainen ”oikotie” menestykseen suuren Venäjän naapurina EU:n jäsenenä. 

En näe mitään syytä käyttää aikaa tai energiaa mihinkään vihollisuuden lietsomiseen virolaisia tai Viron valtiota vastaan. Toivon kaikkea parasta menestystä, rauhaa ja siunausta!


Pyydän vielä kerran hiukan tarkkuutta kirjoittamiseen ja vähemmän propagandaa,


JÄLKIKIRJOITUS


Iivi Masso on demokratian ja sananvapauden irvikuva: hän kirjoittaa myös omaan Facebookiinsa parjauksen minua ja muita "Kremlin agentteja" vastaan ikään kuin järjestäisimme valtavaa informaatiosotaa häntä ja pyhää Viron valtiota vastaan: https://www.facebook.com/notes/iivi-anna-masso/informaatiosota-naapurisuhteet-ja-solidaarisuus/10153060840417390?pnref=story 



Mikä absurdia, niin samanaikaisesti hän on kuitenkin pistänyt estot ainakin minua vastaan, jotta en voisi nähdä Viron presidentin erityisavustajan parjausta minua ja muita ”meikäläisiä” vastaan sekä asiaan liittyvää keskustelua.

 Ainakin Jukka Mallinen on innolla levittänyt Iivi Masson Facebook-päivitystä, joka on siis sisällöllisesti sama kuin Delfin julkaisu 6.2.2015.

  Ihmettelen pienessä elämässäni sitä, että mikä se tällainen West ja sananvapaus ja Freedom ovat, kun Viron presidentin kansliassa haukutaan meikäläisiä, mutta kuitenkin estetään edes nähdä nuo parjaukset neidin Facebookista ja vielä vähemmän voisin vastata neidille. 

(Presidentin kanslia esittelee Iivi Masson ”neidiksi”). Eikö avoin yhteiskunta (Open Society) tarkoittaisi sitä, että väärinkäsitykset poistuvat dialogin avulla? 

Avoin sähköpostini on kyllä mennyt perille Iivi Masolle ja Toomas Henrik Ilvekselle: http://juhamolari.blogspot.fi/2015/02/avoin-kirje-iivi-massolle-ja-toomas-h.html


KIRJOITTAJA on riippumaton, sitoutumaton suomalainen mies, joka ei tahdo Suomen valtion tekevän taas niitä virheitä, joita sotiin johtanut epäonnistunut politiikka ilmensi. 

Suomalaisten ei pidä ajatella sen enempää Amerikan Yhdysvaltojen, Euroopan Unionin kuin Venäjän Federaation intressien tyydyttämistä, vaan Suomen omaa etua tässä maailmassa ja tässä ajassa.

Juha Molari, D.Th, BBA.
GSM+358 40 684 1172
EMAIL juhamolari-ÄT-gmail.com (-at-= @)